czwartek, 25 września 2014

Seria Grand Theft Auto cz. 2 - Era 3D - GTA III, LCS i Advance

Witam w drugiej części postu o serii GTA! Dziś przenoszę się do tzw. Ery 3D. Przyjrzę się pierwszej trójwymiarowej części Grand Thef Auto, czyli GTA III, zahaczę też o prequel czyli GTA Liberty City Stories na konsolkę PSP i spin-off części trzeciej na konsolkę GameBoy Advance - GTA Advance. Zapraszam!

Grand Theft Auto III - Gra została wydana na PC (2002) oraz na PS2 (2001) i na Xboxa (2003). Była to bez wątpienia rewolucja w serii, gdyż seria GTA  właśnie wtedy wkroczyła w trzeci wymiar. W grze wcielaliśmy się w bezimiennego bohatera, który był też niemową (przez całą grę nie odezwał się ani razu). Nasz (anty)bohater został oszukany przez swoją lubą Catalinę, która na dodatek postrzeliła go w trakcie ucieczki. Wtedy Claude Speed (bo tak ponoć ma na imię ten facet, według Cataliny, która pojawia się z nim w San Andreas) zostaje aresztowany i następnie widzimy, jak Claude razem z innymi więźniami jest przewożony w więziennym pojeździe opancerzonym. Na moście Callahan , na konwój napadają Kolumbijczycy. Speed i jego towarzysz 8-Ball korzystają z zamieszania i uciekają. Zostawiona przez Kolumbijczyków bomba eksploduje niszcząc most. Od tej pory Speed chce się zemścić na Catalinie. Najpierw jednak, musi poznać kilku ważniaków z Liberty City, dla których będzie parę misji do wykonania i od których będzie parę dolców do wyciągnięcia. 

Metropolia w tej części to, jak już wspomniałem, znane z pierwszej części Liberty City. Miasto jest niezwykle szczegółowe, jak na tamte czasy. Miasto inspirowane było na Nowym Jorkiem. W związku z tym, dzielnice Liberty City są luźno wzorowane na rzeczywistych dzielnicach tego miasta: Portland (Brooklyn) z portem i dokami, Staunton Island (Manhattan) z drapaczami chmur oraz Shoreside Vale (New Jersey) z lotniskiem, tamą oraz pięknymi willami.



Miasto jest również domem dla wielu gangów. W Portland stacjonują włoska Mafia oraz Triady. Staunton Island gości Yardies, Yakuzę oraz Kolumbijski Kartel. Shoreside Vale jest okupowane przez Kolumbijski Kartel i tak zwanych Hoods. Dla większości z tych gangów, Speed będzie wykonywał misje, a z jednym będzie wyraźnie konkurował. Chodzi mi o Kolumbijski Kartel, który będzie chronił Catalinę przed zemstą Claude'a.

Na uwagę zasługuję też ścieżka dźwiękowa. W grze istnieje dziewięć radiostacji. Grają one różnego rodzaju muzykę: od popu, rocka i trance'u po hip hop, reggae i muzykę klasyczną. Jest też stacja radiowa, w której możemy posłuchać fantastycznego, jak zawsze, Lazlowa jak ten użera się z mieszkańcami miasta dzwoniącymi do studia. Moją ulubioną jest Flashback FM, w której przygrywa pięć utworów z soundtracku filmu Człowiek z Blizną (który, notabene, jest jednym z moich najbardziej ulubionych filmów). Wersja PC, i prawdopodobnie Xboxowa też, posiada możliwość odtwarzania plików MP3 wrzuconych do odpowiedniego folderu (PC) lub zdeponowanych na dysku twardym konsoli (Xbox). Wtedy w grze pojawia się dodatkowa "stacja radiowa" o nazwie MP3 Player.

W dziesiątą rocznicę wydania gry (2011), Rockstar Games wypuściło wersję GTA III  na urządzenia pracujące pod kontrolą systemu Android. Gra nie różni się zbytnio od wydanej dekadę wcześniej wersji na PS2. Wprowadzona została mapa, którą można przejrzeć i zaznaczyć na niej punkt docelowy (w oryginalnym  GTA III nie było takiej możliwości). Poza tym, struktura katalogów w wersji na Androida jest praktycznie identyczna, jak w wersji na PC, co pozwala na stosowanie stworzonych dla wersji PC modów.

Zanim przejdę do Liberty City Stories, chciałbym powiedzieć o wersji beta GTA III. Gra wyszła ok. 1,5 miesiąca po zamachach an World Trade Center 11 września, więc Rockstar Games musiało wprowadzić pewne zmiany, żeby uniknąć bezpośrednich skojarzeń z tymi wydarzeniami lub nie wzbudzać kontrowersji. Oto niektóre z rzeczy, których nie zobaczyliśmy w finalnej wersji gry:

- ucięto skrzydła awionetce Dodo, przez co awionetka nie może się utrzymać w powietrzu zbyt długo.
- wycofano autobusy szkolne (ponoć do GTA III miały być wprowadzone dzieci; w plikach gry wciąż istnieją pliki audio, w których kobiecy głos krzyczy My baby! (prawdopodobnie, plik odtwarzałby się podczas kradzieży samochodu).
- Pierwsza wersja mapy Liberty City wyglądała nieco inaczej (większe połacie terenu za Hepburn Heights w Portland, lotnisko na północy Staunton Island, na miejscu finalnej lokalizacji lotniska w Shoreside Vale było ulokowane osiedle mieszkaniowe).   
- zmieniony był wygląd paru samochodów (np. kolor wozu policyjnego zmieniono z błękitno-białego na czarno-biały, by mniej kojarzył się z ówczesnymi barwami policji w Nowym Jorku).
- Większa ilość firm w Liberty City.
- tryb multiplayer. Zostały tylko dwa dowody, że ten tryb kiedykolwiek miał się pojawić w GTA III. Pierwszym jest ikonka w pliku hud.txd  przedstawiająca radiowóz. Taka ikonka została wprowadzona dopiero w GTA IV. Drugim są 22 linijki tekstu w pliku american.gxt  (i w innych plikach językowych) opisujące tryb multiplayer.
-Dodatkowa postać (Derkel), która zleca nam m.in. wysadzenie autobusu szkolnego.

Na filmiku: Gameplay z modu, który przywraca większość rzeczy, które zostały usunięte z finalnej wersji GTA III. W niektórych wersjach tego modu są dostępne również usunięte misje.

Ciekawostka: Przeglądając internet na potrzeby tego postu znalazłem ciekawą teorię o konsolowych wersjach GTA III, które nigdy nie powstały. Mowa była o wersji na Dreamcasta, N-Gage, a nawet... o wersji na PSXa! Według osób dyskutujących na ten temat, GTA III na PSX  miało zostać wydane w Japonii i bardzo szybko wycofane (ponoć po miesiącu). Ilość wypuszczonych na rynek japoński egzemplarzy miała być znikoma i Rockstar ponoć wycofało grę z powodu jej niskiej jakości i ta wersja GTA III  nigdy nie została już wspomniana. Wesja na Dreamcasta była w przygotowaniu, lecz ostatecznie została skreślona zanim rozpoczęto nad nią pracę (z powodu wysokiego stopnia skomplikowania prac nad tą wersją). 

Grand Theft Auto: Liberty City Stories zostało wydane w 2005 roku na konsolę PSP i rok później na konsolę PS2. Gra jest prequelem GTA III  i jej akcja dzieje się w roku 1998 (na 3 lata przed wydarzeniami z GTA III). Bohaterem jest, znany z GTA III jako jeden z pracodawców, Toni Cipriani. Toni wraca do Liberty City i próbuje się ponownie zaaklimatyzować w mieście. Nie pomaga mu w tym jego matka (Mama Cipriani), która uważa Toni'ego za syna marnotrawnego, któremu "daleko do ojca". Mama Cipriani nie jest niezadowolona z syna dlatego, że jej syn nie został lekarzem czy prawnikiem. Uważa, że Toni jest wystarczająco twardy, by być gangsterem, Cipriani więc musi udowodnić sobie (i mamie), że jest coś wart.

Miasto to oczywiście Liberty City, jednakże trochę zmienione. Nie będę zdradzał, bo jeśli graliście w  GTA III i macie możliwość zagrać w LCS, to zdecydowanie powinniście odkryć te różnice sami ;)

Wyjątkowo, o muzyce w tej części nie jestem w stanie dużo powiedzieć. Powodem tego jest fakt, że przez 99% czasu grania w LCS słuchałem radia LCFR (radia "gadanego"). Świetny humor i ciekawe programy na czele z Heartland Values with Nurse Bob, ElectronZone lub Chatterbox (tak, w LCS stacja radiowa Lazlowa jest tylko jednym z segmentów stacji). Warto odsłuchać całość na YouTube (obok). Samochody zostały lekko przemodelowane i zostały też wprowadzone motory, a także nowe rodzaje uzbrojenia znane z Vice City, a nawet z San Andreas.



Grand Theft Auto Advance zostało wydane na GameBoya Advance  w roku 2004. Głównym bohaterem gry jest Mike, który wraz ze swoim kumplem Vinnie'em jest gotowy do opuszczenia Liberty City. Niestety, Vinnie ginie w samochodzie-pułapce zastawionej przez wrogów Mike'a. Mike musi się więc wziąć w garść i, pracując dla tuzów Liberty City, zarobić dość pieniędzy, by móc opuścić "najgorsze miejsce w Ameryce"


Gra korzysta z takiej samej perspektywy, jak dwie pierwsze części GTA. Za dużo nie mam do powiedzenia o tej grze, właściwie jest to zwykły port GTA III na GBA. Wynika to też z tego, że za dużo w nią nie grałem. 

I to tyle na dziś z tej serii. Jutro wkraczamy w lata 80 XX wieku razem z GTA Vice City i GTA Vice City Stories. Do napisania!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz